Pilates-guide | Med masser tips til gode øvelser

I denne artikel zoomer vi ind på træningsformen ‘pilates’. Foruden at forklare, hvad pilates er, og hvad det er godt for, så demonstrerer vi også en række gode pilates-øvelser i artiklen.

Vi føler os ret overbeviste om, at du har hørt begrebet ‘pilates’ før. Men bare fordi man kender til et begreb, er det ikke sikkert, at man nødvendigvis ved, hvad begrebet præcist betyder, og netop derfor indleder vi med en begrebsafklaring.

Hvad er pilates?

Pilates er ganske enkelt en teknik, hvor du – igennem en række øvelser – lærer at bruge din krop hensigtsmæssigt og optimalt.

Via pilates-træning vil dine muskler blive mere definerede, dine leds fleksibilitet øget, og din kropsholdning mere afbalanceret, ubesværet og elegant.

Pilates-træning tager udgangspunkt i et stærkt kropsligt centrum – også kaldet “The Powerhouse”. 

Via pilates-træning styrkes din dybe bug, ryg samt bækken. Det overordnede fokus vil desuden være at styrke og lokalisere dine mindre muskelgrupper, samtidig med dine større og stærkere muskler opstrammes og forlænges. 

Pilates-træning foregår som regel på en træningsmåtte, men kan også foregå på en Reformer, Cadillac, Arc Barrel eller combo chair.

Pilates

Det er ikke usædvanligt, at træningen involverer en foamroller, en pilatesbold eller træningselastikker.

Hvorfor dyrke pilates?

Inden længe vil vi introducere dig for en række gode pilates-øvelser. Inden vi når så vidt, vil vi dog lige – hvis du ikke allerede er blevet overbevist om, at pilates er noget for dig – levere en salgstale for denne træningsform. 

Herunder følger nemlig 10 gode grunde til, at du bør overveje at praktisere pilates, sæt du ikke allerede gør det.

  1. Via pilates-træning styrkes og udtrækkes både dine små og store muskler, hvilket gør mange af dine kropsmuskler både stærkere og mere smidige.
  2. Pilates tilgodeser hele din krop. 
  3. Pilates-træning er et godt værn mod overbelastningsskader. Netop derfor praktiseres træningsformen da også af en del seriøse sportsfolk.
  4. Med pilates-træning får du en rigtig god og sund modvægt til de mange uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, som stensikkert er en del af din dagligdag, uanset om du er stilladsarbejder, kontormus eller studerende.
  5. Med pilates-træning styrkes din krops svageste led.
  6. Pilates-træning er rigtig godt for blodcirkulationen i hele kroppen.
  7. Pilates-træning er en meget velvalgt træningsform for enhver, der skal genoptræne.
  8. Pilates-træning er en skånsom træningsform, hvorfor langt de fleste kan være med. Træningsformen stiller hverken krav til køn, alder eller lignende. Ung som gammel kan sædvanligvis uden besvær praktisere pilates.
  9. Pilates-træning sikrer en mere rank kropsholdning.
  10. Pilates-træning øger kropsbevidstheden, hvilket gør, at du kommer til at bevæge dig både smukkere og mere hensigtsmæssigt for fremtiden, hvis du begynder på pilates.

Inspiration til pilates-øvelser

Vi gætter på, at du nu er overbevist om, at det der pilates-træning skal have et skud og forsøges integreret i din hverdag. Derfor er du formentlig også ganske interesseret i at blive introduceret for en række gode pilates-øvelser, og ved du hvad? 

Hvad du ønsker, skal du få.

Pilates-øvelser for nybegynderen

Hvis du befinder dig på et nybegynder-niveau, er videoerne nedenfor lige noget for dig. 

På en letforståelig måde præsenterer de to instruktører dig nemlig for et utal af pilates-øvelser, som du ganske let vil kunne udføre uden forudgående erfaring med træningsformen. 

Pilates-øvelser med bold

Med en pilatesbold vil du kunne lave en række øvelser, som giver noget andet end gulvøvelser. 

Herunder følger en rigtig fin video, hvor et utal af gode pilates-øvelser, der involverer en pilatesbold, fremvises.

Pilates-øvelser for øvede

Hvis du befinder dig i kategorien ‘øvet’, synes du måske, at mange af øvelserne i videoerne ovenfor er lidt for uavancerede.

Hvis det er tilfældet, så fortvivl ej. 

Nedenfor kommer der nemlig to videoer, der er relevante for dig. Heri vises en række avancerede pilates-øvelser, som man ikke bare lige kan lave fra dag et. Disse kræver nemlig erfaring med pilates og en stærk kerne samt god balance.

Hvad er forskellen på pilates og yoga?

Hvis du – efter at have set ovenstående videoer – tænker: “Jamen er det ikke bare yoga-øvelser det der?”, så forstår vi dig faktisk godt.

Yoga og pilates minder nemlig en helt del om hinanden. Der er dog en række markante forskelle, og disse dykker vi ned i i de kommende afsnit.

Opstået i forskellige lande og på forskellige tidspunkter

Yoga og pilates er opstået vidt forskellige steder og på vidt forskellige tidspunkter. 

Yoga har udviklet sig gennem tusinder af år, og der er ganske stor forskel på den tidlige form for yoga, og så den form, som de fleste af os i dag forbinder med yoga i dag. 

Om ikke andet spores oprindelsen til yoga til Nordindien, og det anslås, at et forstadie til det, vi i dag forbinder med yoga, blev praktiseret for første gang for omkring 5.000 år siden.

Pilates har ikke nær så mange år på bagen. Denne træningsform så nemlig først dagens lys for omkring 100 år siden. Ophavsmanden til pilates var tysker og bar navnet Joseph Pilates. 

Han skabte træningsformen med henblik på, at denne skulle bruges i forbindelse med rehabilitering, hvilket den stadigvæk gøres den dag i dag.

Forskel på hvordan man indånder

Uanset om du praktiserer yoga eller pilates, så er din vejrtrækning rigtig, rigtig vigtig. 

Dog er der en forskel – træningsformerne imellem – på, hvordan du bør indånde.

Når man dyrker yoga, skal man forsøge at trække vejret fra sin mave. At trække vejret herfra hjælper nemlig en med at opnå en beroligende og meditativ tilstand, hvilket er en kerneessens i yoga.

Når du dyrker pilates, skal du i stedet bestræbe dig på at trække vejret i brystet og ryggen og opnå det, der kaldes en lateral vejtrækning.

Årsagen til, at denne vejrtrækningsform er foretrukket i pilates, er, at i mange pilates-øvelser skal kroppens kerne aktiveres, og det bliver den altså lettest og mest effektivt, hvis man udøver en lateral vejrtrækning.

Yoga er mere meditativt og spirituelt 

En yderligere forskel er, at yoga overordnet set er mere meditativt og spirituelt, end pilates sædvanligvis regnes for at være. 

Pilates er derimod endnu bedre end yoga, når det kommer til at arbejde på ens balance og aktivere ens muskler. Områder, som yoga dog også leverer fint indenfor.

Der bruges maskiner i pilates

Både pilates og yoga udføres som regel på en træningsmåtte.

Det er dog ikke usædvanligt, at der involveres maskiner i forbindelse med pilates-sessioner, hvilket der aldrig gør under yoga-sessioner.

De maskiner, der kan anvendes til pilates-sessioner, kaldes reformatormaskiner. 

Flere undergenrer til yoga

Som tidligere bemærket er yoga en meget gammel træningsform. I løbet af flere tusinde år har træningsformen udviklet sig meget og i mange forskellige retninger, hvilket har ført til, at der i dag findes mange grene af yoga.

Nogle grene af yoga er meget fokuserede på beroligende og meditative bevægelser, mens andre grene har et øget fokus på konditionering af kroppen. Med andre ord kan yoga altså være rigtig mange forskellige ting, og hovedformålet med yoga kan variere fra yoga-form til yoga-form.

Der ses ikke den samme variation inden for pilates. Dette betyder dog ikke, at træningsformen ikke har udviklet sig siden dens oprindelse. Det har den bestemt, og det gør den også fortsat.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen