3 gode grunde til at holde i kroppen i gang som esportsudøver

Hvis du vil til tops inden for esport, skader det på ingen måde dine chancer for at lykkes, hvis du supplerer de mange timers øvelse foran skærmen med fysiske træningspas et par gange i ugen. Motion holder nemlig hjernen og sindet skarpt, hvilket er en fordel i stort set samtlige stort esportsaktiviteter. At kunne opnå et skarpt sind er dog langt fra det eneste argument for at dyrke motion som esportsudøver. Der er mange andre fine argumenter, og i artiklen her opremser vi de – i vores øjne – 3 allerbedste. 

Gardinerne er trukket for, skærmen har du tændt samt finindstillet, og gamerstolen er blevet flyttet hen på den perfekte position, hvor skærmen hverken er for tæt på eller for langt fra.

I dine hænder holder du, hvad du netop har modtaget med posten: FIFA 21 til PS 5. Du åbner kassetten, piller skiven forsigtigt ud og skubber den herefter ind i din konsol. 

Med smilet malet henover dine læber og høje forventninger sætter du dig til rette i gamerstolen. Nu skal der satme games! 

Mbappes ansigt viser sig kort efter ved siden af skriften “FIFA 21”, mens du i dit stille sind påtænker at bruge de næste mange uger på dit kammer foran skærmen for at træne, så du kan blive god nok til at smadre de 12-årige røvhuller, som gav dig klø i FIFA 20.

Planen er ikke helt dum, for der er ingen tvivl om, at øvelse – til en vis grad – gør mester. Dog giver du ikke dig selv de bedste forudsætninger for at forløse dit potentiale som esportsudøver, hvis du dag ind og dag ud sidder inaktiv i et mørkt kammer og gamer. 

Fysisk inaktivitet er nemlig ikke særligt godt for sindet og hjernen, da det blandt andet kan påvirke nervesystem på en negativ måde. Derfor bør du overveje at kombinere de mange træningstimer i gamingstolen med aktiviteter, der får din puls op. 

Hvis du endnu ikke er overbevist om ovenstående, så er vi temmelig sikre på, at du er det, når du er i mål med artiklen her. I de kommende afsnit byder vi nemlig på de 3 bedste grunde til at dyrke fysisk aktivitet som esportsudøver.

1) Du bliver en bedre esportsudøver 

Hvis du vil være den bedste esportsudøver inden for dit felt, er det vigtigt, at du ikke blot gør dit træningsarbejde foran skærmen, men at du også arbejder med din fysiske tilstand.

Der er nemlig rigtig mange positive afledte effekter af at dyrke motion; effekter, som vil gavne dig ekstremt meget i diverse esportsspil.

For at konkretisere kan vi fortælle, at motion er altafgørende, hvis du skal have et veludviklet og optimalt fungerende nervesystem, og netop et sådant er vigtigt i stort set samtlige esportsspil.

Derudover bidrager hyppig motion også til at minimere risikoen for smerter i nakke, ryg og lænd – noget, der kan være meget forstyrrende og generende, når du gamer, og som vil fjerne fokus unødigt.

2) Du minimerer risikoen for livsstilssygdomme

Hvis ikke du dyrker særligt meget motion i din hverdag, øges risikoen for, at du bliver offer for en række forskellige livsstilsygdomme. Det være sig eksempelvis Type2-diabetes, hjertekarsygdomme, kræft og knogleskørhed. Derudover vil risikoen for at blive ramt af psykiske lidelser – såsom depression – også være større for dig, hvis ikke du sommetider får pulsen op. 

På nuværende tidspunkt er historien næsten den samme for alle esportsudøvere; når man praktiserer sit spil, foregår det på sin flade røv i en gamerstol eller lignende. 

Det vil sige, at esportsudøvere er særligt udsatte for at blive ramt af de livstilssygdomme, der følger som konsekvens af længerevarende inaktivitet, hvis de ikke selv gør noget aktivt for at få pulsen i vejret af og til. 

3) Du får mere energi

I 2011 fandt et forskerhold en sammenhæng mellem træning og mængden af mitokondrier i hjernecellerne. Medmindre du har lyttet rigtig godt efter i biologitimerne, ved du formentlig ikke, hvilke konsekvenser dette har, så lad os nuancere og uddybe.

Mitokondrier er cellernes kraftværker. Helt simpelt forklaret er det heri, at energi skabes. Hvis antallet af mitokondrier øges i hjernecellerne, bliver din hjerne mere udholdende og modstandsdygtig over for træthed. Med andre ord bidrager motion til, at du får mere energi, og at du føler dig skarpere.

Dette er selvsagt en stor fordel, når du gamer intenst og ofte har brug for at kunne hyperfokusere, men det er bestemt heller ikke nogen ulempe med et højt energiniveau og en følelse af overskud i de perioder, hvor du ikke gamer. 

Overskudsfølelsen vil nemlig gøre hverdagens udfordringer mere overkommelige, og du vil få lettere ved at være det menneske, du ønsker at være.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen